Tenning av julegrana

• 30.11.2015 kl. 21:14

I går var det julebyåpning i Gjøvik og første søndag i advent. Mange store og små hadde samlet seg i byen for å få med seg tenningen av julegrana. Det ble virkelig julestemning med alle barna som sang julesanger før tenning av treet. Det eneste som manglet var snøen som lå så fint her forrige uke, men som nå hadde smeltet bort. Håper på noe snø som kan lyse opp gatene i desembermørket. Jeg ser fram til en fin adventstid og juleferie sammen med familie.

Takk for en fin helg

• 22.11.2015 kl. 21:29

Nå er vi hjemme på Gjøvik etter en flott helg på Beitostølen. I dag gikk vi på ski på skistadion, det var veldig fine forhold der. Det ble ikke en alt for lang økt på meg ettersom jeg fikk så gnagsår på lørdagens tur. Det ble hvertfall en skitur på 6km på meg. De andre gikk noen runder til i skiløypa mens jeg tok turen tilbake til hytta. Når alle var tilbake på hytta og hadde fått tatt seg en varm dusj ble det pisket krem, hjemmelaget kakao og sveler til lunsj. Jeg har hatt en kjempefin tur og kost meg masse. Blir ikke så aller verst med vinter nå.

Sesongens første skitur på Beitostølen

• 21.11.2015 kl. 19:09

Hadde ikke trodd at jeg skulle gå min første skitur før etter jul, men nå er årets første skitur gjennomført. Her på Beitostølen ligger vi alle mann på sofaen etter en lang og fin skitur på fjellet. Været kunne ikke vært bedre, med sol og 7 minusgrader. Jeg fikk tatt mange fine bilder av den flotte utsikten. Vi hadde med oss hjemmelaget kakao, rosinboller og sjokolade, dermed ble det en liten stopp før vi gikk tilbake til hytta. Det endte tilslutt med en tur på 15.48km og noen gnagsår. Likevel skal det bli en skitur i morgen, får polstre helene med gnagsårplaster før skituren i morgen. Nå nærmer det seg middag her, skal bli deilig med en god biff nå.

Vinteren har kommet til Beitostølen

• 21.11.2015 kl. 00:01

Nå koser vi oss på Beitostølen sammen med onkel og tante. Her er det friskt og kaldt med 15 minus grader. Det ble pizza på peppes da vi kom opp på fjellet. I kveld har vi slappet av med et glass vin ute i boblebadet og sett på verdenscupen på skøyter på tv. Vi tar snart kvelden her nå for å være opplagt til å gå noen mil på langrenn i morgen.

Frokostgrøt

• 12.11.2015 kl. 16:07

Jeg er veldig glad i havregrøt til frokost, men den vanlige havregrøten kan bli noe kjedelig i lengden. For å få en litt annen smak på den vanlige havregrøten har jeg hatt i en skje med prim, noe som gir en liten smak av karamell. Se innlegget om havregrøt med prim her. De siste ukene har jeg begynt å prøve meg litt fram med chiafrø og quinoa. Denne grøten med havregryn, chiafrø og banan har blitt en favoritt her i huset.

Du trenger:

• ca. 3 ss havregryn
  • 1 ss chiafrø
  • Melk (etter eget ønske)
  • 1/2 banan
  • Kanel
  • Vaniljesukker
  • Salt

Jeg starter med å blande havregryn og chiafrø med litt vann, varmer dette litt opp før jeg tilsetter melken. Jeg bruker vanlig melk i grøten min, men man kan også bruke kokosmelk eller mandelmelk om man ønsker det. Tilsett så mye melk at det virker som det er for mye, kok det opp på lav varme. Skulle grøten bli for tykk kan man bare tilsette mer melk til man får den konsistensen man ønsker. Mos så 1/2 banan og ha det i grøten. Tilslutt har jeg i et lite dryss kanel, salt og litt vaniljepulver. La dette koke i ca. 10minutter på svak varme. Topp grøten med litt oppskjært frukt, sukker og kanel eller blåbærsyltetøy. Personlig synes jeg det passer veldig godt med blåbærsyltetøy på denne grøten.

I dag prøvde jeg også med litt kokosmelk i tillegg til den vanlige melken. Her er det bare å prøve seg fram til hva man liker best.

Gavin DeGraw og gjensynsglede

• 09.11.2015 kl. 19:31

God mandag! Da var helgen offisielt over, og jeg kunne ikke fått en bedre avslutning. Det ble en utrolig koselig søndag i Oslo sammen med de beste venninnene mine fra videregåendeskole. Gjensynsglede! Vi koste oss med nydelig italiensk mat på Olivia på aker brygge før konserten med Gavin DeGraw. Konserten var helt magisk, tenk at jeg faktisk så han live i går. Han hadde god tilstedeværelse på scenen og det så ut som han koste seg, noe som smittet over på publikum. Han gikk også en tur blant publikum som dere kan se en liten video av under bildene. Fikk en liten videoselfie med Gavin (startstrucked!). Hele den to timer lange togturen hjem til Gjøvik etter konserten hørte jeg videre på sangene hans.