Kenya 2017

• 11.08.2017 kl. 22:30

Jeg har vist dere bilder og skrevet om turen min i Kenya i sommer og nå er jeg endelig ferdig med en liten video som jeg har laget. Jeg hadde to fantastiske uker med utrolige opplevelser. Jeg håper dere liker videoen. I helgen er jeg på hyttetur på Beitostølen sammen med søsteren min Martine. I morgen skal vi gå tur i fjellet, og da er det Besseggen som er målet. Gleder meg til å endelig få filmet litt med min ganske så nye DJI Mavic Pro drone på turen i morgen. I kveld har vi kost oss med taco og sett "Star Wars: Rouge One". Det er snart på tide å ta kvelden her, slik at vi er opplagt til i morgen. Ha en fin helg.

Elephant bedroom camp Samburu

• 16.07.2017 kl. 22:29

Elephant bedroom camp i Samburu er den perfekte lodgen om du vil komme nær dyrene. Vi var der i to netter fra 28.06. - 30.06.

Vi ble hentet av vår guide og sjåfør i Nairobi kl.06.00 på morgen. Fra Nairobi var det ca. 5 - 6 timer med kjøring før vi var fremme i Samburu. Til tross for en lang kjøretur var det mye å se langs veien. Vi spiste en deilig engelsk frokost på en restaurant med navn Barneys, rett etter frokost stoppet vi blant annet på ekvator for å se corioliseffekten.

Vi bodde i et stort telt hevet med stolper fra bakken. Teltet var innredet med to dobbeltsenger, moderne toalett og dusj. Det var mye aper og bavianer i området, men personalet som jobbet i campen var flinke til å holde dem unna ved måltider. Det var derfor også viktig å låse teltet med en hengelås når man gikk ut, slik at man ikke fikk besøk av aper i teltet. Vi hadde også vår egen terrasse jeg kunne sitte å lese en bok og samtidig følge med på elefantene som gikk gjennom campen. Det var også deilig med det lille bassenget på terrassen, der kunne jeg kjøle meg ned etter å ha sittet i den varme solen. Fra teltet hadde vi utsikt til elven, og kunne se dyrene komme for å drikke vann. Dessverre hadde det ikke regnet på flere måneder, derfor var det veldig tørt men det var likevel masse dyr å se. Mellom safariene kunne man få seg en avslappende massasje. Jeg fikk massasje den ene dagen og det var utrolig godt etter noen timer ute i bilen.

Dette var mitt andre besøk hos Elephant bedroom, og jeg synes det er fantastisk hvor nært dyrene kommer campen. Jeg vil virkelig anbefale denne lodgen!

Samburu national reserve

• 04.07.2017 kl. 15:05

Vi er tilbake fra tre fantastiske dager i Samburu. Jeg forsøkte å poste et innlegg her etter at vi var tilbake, men jeg hadde litt problemer med internettet her. Lodgen vi overnattet i heter Elephant bedroom, jeg har vært der en gang tidligere og jeg koste meg like mye denne gangen. Her kommer du virkelig tett på dyrene, spesielt elefantene som kommer vandrende inn mellom teltene. Jeg skal skrive et eget innlegg om lodgen med bilder senere i kveld. Samburu National reserve er full av spennende dyreliv. Her finner du sjeldne arter som grevy's zebra, reticulated giraffe, gerenuk (også kalt giraffe antilope), oryx og somali struts. Den eneste vi ikke fikk se av disse dyrene var somali struts. Likevel er jeg veldig fornøyd med alle dyrene vi har sett.

Vi lette etter leopard i Masai Mara uten å lykkes, og siste kvelden i Samburu var vi så heldig å få øye på en leopard. Jeg fikk tatt mange fine bilder. Jeg har også tatt en del video mens jeg har vært her, og gleder meg til å sette sammen en video når jeg kommer hjem til Norge igjen. Jeg håper dere liker bildene.

Mara Ngenche luxury tented camp

• 27.06.2017 kl. 17:26

Mara Ngenche var helt fantastisk! Vi var der tre netter fra 22. - 25.06. (1/2 dag, 2 fulle dager, 1/2 dag).

Vi bodde i et stort telt med en stor dobbeltseng. Baderommet var innredet med et moderne toalett, badekar med løveføtter og en utendørs dusj. Teltet stod helt åpent på dagen. Når man kom tilbake fra kveldssafari var teltene lukket for kvelden, stearinlys var tent og varmeflasker lå under dynen hver natt. Vi hadde også en liten hage med et lite basseng som ble nyttig når det ble svært varmt på dagen. Det var også godt å kunne ligge under skyggen av trærne i hengekøyen og lese en god bok. Rett nedenfor hengekøyen hadde vi flott utsikt over elven Mara, denne flotte utsikten kunne vi også nyte ved frokostbordet. Der kunne vi se både flodhester og store krokodiller.

Maten var velsmakende og godt forberedt. Til lunsj fikk vi servert tre retter, mens til middag fikk vi servert fire retter. Menyen bestod vanligvis av et valg mellom to retter med kjøtt og et vegetarisk alternativ.

Vår guide og sjåfør (Milton) under safariene var enestående og utrolig flink. Hans kunnskap om dyrelivet i Masai Mara var imponerende, han hadde god evne til å lese dyrenes signaler. Hver dag var han klar på hvor han skulle kjøre for å finne dyrene og for at vi skulle få den beste opplevelsen.

Det er ingen billig safari campen, men du får virkelig mye for pengene. Om du skal reise til Masai Mara vil jeg virkelig anbefale denne campen.

Nå er det snart klart for middag og en film her i Nairobi. I morgen reiser vi til Samburu kl.06.00, der blir vi to netter. Gleder meg til flere dager med safari. Håper alle har en fin sommer.

Masai Mara

• 26.06.2017 kl. 19:05

I går kom vi tilbake til Nairobi etter fire dager i Masai Mara. Det ble noen fantastiske dager! Som sagt bodde vi på en lodge med navnet Mara Ngenche, jeg vil skrive et eget innlegg med bilder fra lodgen i morgen. Jeg tror det må være den flotteste lodgen jeg har vært på.

22.06. DAG 1

Vi reiste med fly fra Nairobi som landet på en liten flystripe på savannene i Masai Mara. Der ble vi hentet av vår guide og sjåfør fra lodgen, det var ca.1 time kjøring til campen. Vi så mange dyr på veien. Da vi var fremme spiste vi lunsj og slappet av før vi kjørte ut på safari kl.16.00. Det var kjølig temperatur med kald vind og tordenvær, men heldigvis slapp vi unna regnet. Vi så masse dyr og traff på en stor flokk med 11 løver. Vi var tilbake i campen cirka kl.19.00, da kunne vi ta oss en dusj eller et varmt bad før middag.

23. - 24.06. DAG 2 & 3

Vi ble vekket med kaffe og kjeks kl.05.30. Vi kledde på oss godt med klær for det er kaldt om morgen, smurte oss med myggspray og slappet av med en kaffekopp før vi stod klare ved bilen kl.06.00. Ved å være oppe så tidlig fikk med oss den flotte afrikanske soloppgangen. Det er vanskelig å beskrive hvor rikelig med dyreliv det er i Masai Mara. Under kan dere se noen av bildene jeg har tatt. Vi hadde med oss frokost i bilen, vi stoppet et passende sted og spiste frokosten ute på savannene. Vi var tilbake i campen cirka kl.14.00 for da var det lunsj. Etter lunsj kjølte vi oss ned i bassenget og slappet av i hengekøya før safari igjen kl.16.00. Ettersom det var siste kvelden 23.06 ble alle gjestene på lodgen samlet for å se solnedgangen, det ble tent et bål og vi ble servert drinker. Når vi var tilbake kl.19.00 tok vi et varmt bad før middagen.

25.06. DAG 4

Siste dagen valgte vi å sove noen timer lengre og kose oss med utsikten til Mara elven ved frokostbordet. Vi hadde da ca. 1 1/2 time med safari før vi ble kjørt til flystripen.

Nairobi, Kenya

• 25.06.2017 kl. 17:15

Vi har det helt fantastisk her i Nairobi, Kenya. Vi ankom Nairobi mandag 19.juni, og bor her hos min familie. De første to dagene brukte vi til å slappe av ved bassenget utenfor leiligheten og vi har vært en tur på noen av kjøpesentrene her. Akkurat nå har vi kommet tilbake til Nairobi etter fire dager med safari i Masai Mara. Der bodde vi på en utrolig flott lodge som heter Mara Ngenche camp. Nå skal vi ut for å spise middag, jeg skal fortelle mer om turen vår til Masai Mara og legge ut noen bilder i morgen.

Reisevaksiner

• 20.01.2017 kl. 10:00

I går var Preben og jeg på helsestasjonen for å ta reisevaksiner. Det ble en del stikk, med tre vaksiner hver. Jeg kunne sluppet unna med én vaksine, ettersom jeg kun trengte påfyll av difteri/stivkrampe/kikhoste/polio. Jeg ønsket å ta hepatitt B-vaksinen fordi jeg jobber som helsepersonell. Nå som det er gratis HPV-vaksine var det på tide med min andre dose, så da ble det tre stikk. Det var godt at jeg fikk ta HPV-vaksinen også, da slapp jeg å stresse ned på timen for vaksinasjon rett etter jobb på mandag. Preben derimot manglet flere vaksiner, han tok vaksine mot gulfeber, hepatitt A + B(kombinasjonsvaksine) og difteri/stivkrampe/kikhoste/polio. Vi valgte også å få med oss Kolera/e.coli drikkevaksine, eller såkalt vaksine mot turistdiaré som vi skal ta nærmere avreise datoen. Alltid greit å være føre var. Resept på malariatabletter er også i boks. Deilig å kunne krysse av en ting på listen over ting vi må gjøre før vi reiser.

Sommerferien 2017 er bestilt

• 06.10.2016 kl. 22:01

De to siste somrene har det ikke blitt noen utenlandsferie, men jeg har vært hjemme og jobbet for å spare til å kunne reise til Kenya. Nå har jeg og Preben endelig bestilt tur til Nairobi. Jeg har familie som bor i Nairobi og jeg har reist dit tre ganger tidligere. Preben derimot har aldri vært der før, så det blir nok litt ekstra spennende for han. Vi reiser 19.juni, og jeg gleder meg utrolig mye allerede. Som sagt er jeg heldig som har familie i Nairobi som vi er så heldig å få bo hos. Jeg har blitt så godt tatt imot tidligere, det er trygt å være sammen med noen som er kjent. Under ser dere bilder fra mine tidligere turer.