Kenya 2017

• 11.08.2017 kl. 22:30

Jeg har vist dere bilder og skrevet om turen min i Kenya i sommer og n er jeg endelig ferdig med en liten video som jeg har laget. Jeg hadde to fantastiske uker med utrolige opplevelser. Jeg hper dere liker videoen. I helgen er jeg p hyttetur p Beitostlen sammen med ssteren min Martine. I morgen skal vi g tur i fjellet, og da er det Besseggen som er mlet. Gleder meg til endelig f filmet litt med min ganske s nye DJI Mavic Pro drone p turen i morgen. I kveld har vi kost oss med taco og sett "Star Wars: Rouge One". Det er snart p tide ta kvelden her, slik at vi er opplagt til i morgen. Ha en fin helg.

Elephant bedroom camp Samburu

• 16.07.2017 kl. 22:29

Elephant bedroom camp i Samburu er den perfekte lodgen om du vil komme nr dyrene. Vi var der i to netter fra 28.06. - 30.06.

Vi ble hentet av vr guide og sjfr i Nairobi kl.06.00 p morgen. Fra Nairobi var det ca. 5 - 6 timer med kjring fr vi var fremme i Samburu. Til tross for en lang kjretur var det mye se langs veien. Vi spiste en deilig engelsk frokost p en restaurant med navn Barneys, rett etter frokost stoppet vi blant annet p ekvator for se corioliseffekten.

Vi bodde i et stort telt hevet med stolper fra bakken. Teltet var innredet med to dobbeltsenger, moderne toalett og dusj. Det var mye aper og bavianer i omrdet, men personalet som jobbet i campen var flinke til holde dem unna ved mltider. Det var derfor ogs viktig lse teltet med en hengels nr man gikk ut, slik at man ikke fikk besk av aper i teltet. Vi hadde ogs vr egen terrasse jeg kunne sitte lese en bok og samtidig flge med p elefantene som gikk gjennom campen. Det var ogs deilig med det lille bassenget p terrassen, der kunne jeg kjle meg ned etter ha sittet i den varme solen. Fra teltet hadde vi utsikt til elven, og kunne se dyrene komme for drikke vann. Dessverre hadde det ikke regnet p flere mneder, derfor var det veldig trt men det var likevel masse dyr se. Mellom safariene kunne man f seg en avslappende massasje. Jeg fikk massasje den ene dagen og det var utrolig godt etter noen timer ute i bilen.

Dette var mitt andre besk hos Elephant bedroom, og jeg synes det er fantastisk hvor nrt dyrene kommer campen. Jeg vil virkelig anbefale denne lodgen!

Samburu national reserve

• 04.07.2017 kl. 15:05

Vi er tilbake fra tre fantastiske dager i Samburu. Jeg forskte poste et innlegg her etter at vi var tilbake, men jeg hadde litt problemer med internettet her. Lodgen vi overnattet i heter Elephant bedroom, jeg har vrt der en gang tidligere og jeg koste meg like mye denne gangen. Her kommer du virkelig tett p dyrene, spesielt elefantene som kommer vandrende inn mellom teltene. Jeg skal skrive et eget innlegg om lodgen med bilder senere i kveld. Samburu National reserve er full av spennende dyreliv. Her finner du sjeldne arter som grevy's zebra, reticulated giraffe, gerenuk (ogs kalt giraffe antilope), oryx og somali struts. Den eneste vi ikke fikk se av disse dyrene var somali struts. Likevel er jeg veldig fornyd med alle dyrene vi har sett.

Vi lette etter leopard i Masai Mara uten lykkes, og siste kvelden i Samburu var vi s heldig f ye p en leopard. Jeg fikk tatt mange fine bilder. Jeg har ogs tatt en del video mens jeg har vrt her, og gleder meg til sette sammen en video nr jeg kommer hjem til Norge igjen. Jeg hper dere liker bildene.

Mara Ngenche luxury tented camp

• 27.06.2017 kl. 17:26

Mara Ngenche var helt fantastisk! Vi var der tre netter fra 22. - 25.06. (1/2 dag, 2 fulle dager, 1/2 dag).

Vi bodde i et stort telt med en stor dobbeltseng. Baderommet var innredet med et moderne toalett, badekar med lveftter og en utendrs dusj. Teltet stod helt pent p dagen. Nr man kom tilbake fra kveldssafari var teltene lukket for kvelden, stearinlys var tent og varmeflasker l under dynen hver natt. Vi hadde ogs en liten hage med et lite basseng som ble nyttig nr det ble svrt varmt p dagen. Det var ogs godt kunne ligge under skyggen av trrne i hengekyen og lese en god bok. Rett nedenfor hengekyen hadde vi flott utsikt over elven Mara, denne flotte utsikten kunne vi ogs nyte ved frokostbordet. Der kunne vi se bde flodhester og store krokodiller.

Maten var velsmakende og godt forberedt. Til lunsj fikk vi servert tre retter, mens til middag fikk vi servert fire retter. Menyen bestod vanligvis av et valg mellom to retter med kjtt og et vegetarisk alternativ.

Vr guide og sjfr (Milton) under safariene var enestende og utrolig flink. Hans kunnskap om dyrelivet i Masai Mara var imponerende, han hadde god evne til lese dyrenes signaler. Hver dag var han klar p hvor han skulle kjre for finne dyrene og for at vi skulle f den beste opplevelsen.

Det er ingen billig safari campen, men du fr virkelig mye for pengene. Om du skal reise til Masai Mara vil jeg virkelig anbefale denne campen.

N er det snart klart for middag og en film her i Nairobi. I morgen reiser vi til Samburu kl.06.00, der blir vi to netter. Gleder meg til flere dager med safari. Hper alle har en fin sommer.

Masai Mara

• 26.06.2017 kl. 19:05

I gr kom vi tilbake til Nairobi etter fire dager i Masai Mara. Det ble noen fantastiske dager! Som sagt bodde vi p en lodge med navnet Mara Ngenche, jeg vil skrive et eget innlegg med bilder fra lodgen i morgen. Jeg tror det m vre den flotteste lodgen jeg har vrt p.

22.06. DAG 1

Vi reiste med fly fra Nairobi som landet p en liten flystripe p savannene i Masai Mara. Der ble vi hentet av vr guide og sjfr fra lodgen, det var ca.1 time kjring til campen. Vi s mange dyr p veien. Da vi var fremme spiste vi lunsj og slappet av fr vi kjrte ut p safari kl.16.00. Det var kjlig temperatur med kald vind og tordenvr, men heldigvis slapp vi unna regnet. Vi s masse dyr og traff p en stor flokk med 11 lver. Vi var tilbake i campen cirka kl.19.00, da kunne vi ta oss en dusj eller et varmt bad fr middag.

23. - 24.06. DAG 2 & 3

Vi ble vekket med kaffe og kjeks kl.05.30. Vi kledde p oss godt med klr for det er kaldt om morgen, smurte oss med myggspray og slappet av med en kaffekopp fr vi stod klare ved bilen kl.06.00. Ved vre oppe s tidlig fikk med oss den flotte afrikanske soloppgangen. Det er vanskelig beskrive hvor rikelig med dyreliv det er i Masai Mara. Under kan dere se noen av bildene jeg har tatt. Vi hadde med oss frokost i bilen, vi stoppet et passende sted og spiste frokosten ute p savannene. Vi var tilbake i campen cirka kl.14.00 for da var det lunsj. Etter lunsj kjlte vi oss ned i bassenget og slappet av i hengekya fr safari igjen kl.16.00. Ettersom det var siste kvelden 23.06 ble alle gjestene p lodgen samlet for se solnedgangen, det ble tent et bl og vi ble servert drinker. Nr vi var tilbake kl.19.00 tok vi et varmt bad fr middagen.

25.06. DAG 4

Siste dagen valgte vi sove noen timer lengre og kose oss med utsikten til Mara elven ved frokostbordet. Vi hadde da ca. 1 1/2 time med safari fr vi ble kjrt til flystripen.

Nairobi, Kenya

• 25.06.2017 kl. 17:15

Vi har det helt fantastisk her i Nairobi, Kenya. Vi ankom Nairobi mandag 19.juni, og bor her hos min familie. De frste to dagene brukte vi til slappe av ved bassenget utenfor leiligheten og vi har vrt en tur p noen av kjpesentrene her. Akkurat n har vi kommet tilbake til Nairobi etter fire dager med safari i Masai Mara. Der bodde vi p en utrolig flott lodge som heter Mara Ngenche camp. N skal vi ut for spise middag, jeg skal fortelle mer om turen vr til Masai Mara og legge ut noen bilder i morgen.

Reisevaksiner

• 20.01.2017 kl. 10:00

I gr var Preben og jeg p helsestasjonen for ta reisevaksiner. Det ble en del stikk, med tre vaksiner hver. Jeg kunne sluppet unna med n vaksine, ettersom jeg kun trengte pfyll av difteri/stivkrampe/kikhoste/polio. Jeg nsket  ta hepatitt B-vaksinen fordi jeg jobber som helsepersonell. N som det er gratis HPV-vaksine var det p tide med min andre dose, s da ble det tre stikk. Det var godt at jeg fikk ta HPV-vaksinen ogs, da slapp jeg  stresse ned p timen for vaksinasjon rett etter jobb p mandag. Preben derimot manglet flere vaksiner, han tok vaksine mot gulfeber, hepatitt A + B(kombinasjonsvaksine) og difteri/stivkrampe/kikhoste/polio. Vi valgte ogs f med oss Kolera/e.coli drikkevaksine, eller skalt vaksine mot turistdiar som vi skal ta nrmere avreise datoen. Alltid greit vre fre var. Resept p malariatabletter er ogs i boks. Deilig kunne krysse av en ting p listen over ting vi m gjre fr vi reiser.

Sommerferien 2017 er bestilt

• 06.10.2016 kl. 22:01

De to siste somrene har det ikke blitt noen utenlandsferie, men jeg har vrt hjemme og jobbet for spare til kunne reise til Kenya. N har jeg og Preben endelig bestilt tur til Nairobi. Jeg har familie som bor i Nairobi og jeg har reist dit tre ganger tidligere. Preben derimot har aldri vrt der fr, s det blir nok litt ekstra spennende for han. Vi reiser 19.juni, og jeg gleder meg utrolig mye allerede. Som sagt er jeg heldig som har familie i Nairobi som vi er s heldig f bo hos. Jeg har blitt s godt tatt imot tidligere, det er trygt vre sammen med noen som er kjent. Under ser dere bilder fra mine tidligere turer.